Friday 26 February 2010

Masalah Sampah

Saya pasti majoriti kita sangat 'sakit hati' dan 'sakit mata' dengan masalah sampah di taman perumahan kita yang tercinta ini.

Semasa ketiadaan students iaitu semasa mereka bercuti panjang, taman kita bersih dan tiada pandangan yang menjelekkan. Adakah mereka yang menyebabkan pencemaran di tempat kita? Papantanda yang diletak di banyak tempat 'KEEP OUR GARDEN CLEAN" serta "JAGA KEBERSIHAN TAMAN KITA" telah dirosakkan dan seolah-olah tidak menyukai permintaan yang baik ini.

Saya menyeru kepada pengunjung2 setia blog Desa Kolej ini, yang juga penduduk taman ini, sila beri komen dan cadangan bagaimana kita dapat atasi masalah ini. Isu ini akan juga dibawa ke mesyuarat agong pada 6hb MAC ini.

Marilah kita berganding tangan untuk menjaga ketenteraman dan kebersihan taman kita.

Terima kasih.

7 comments:

  1. Salaam neighbors,

    First and foremost, we have to educate ourselves and family members on the public cleanliness...since the "students" are not the only factor contributing to this problem...some of the "local boys" too....

    However, I have to agree with you that these "students" killed any hope for public cleanliness...I live in "Jalan 11" and I think Jln 11 is the crappiest street of all when the "students" are around...

    Let's work together and do something about it

    ReplyDelete
  2. Salam,
    thx for the response. You are absolutely right about cleanliness starts from home. Hopefully more parents getting aware n have courtesy to educate their family about it.

    btw, Can you introduce yourself, or at least your house#.

    ReplyDelete
  3. salam,

    kadang2, these students, esp yg dari africa, dorang mmg tak menjaga kebersihan rumah & persekitaran. plastik sampah letak kat depan rumah..kena heret dgn anjing. bangun pagi, sampah dah sampai depan rumah jiran. and jenis sampah tu termasuklah botol arak, bekas kondom etc. saya tinggal di jln 8 & selalu facing this problem. masalah anjing liar yg makin byk pun satu hal. saya dah ajukan masalah ni pd MPN sejak tahun lepas tapi tak nampak hasilnya.

    satu lagi masalah besar saya ialah jiran african ni. ada ke dia boleh main kencing je kat longkang depan rumah. tak tau malu & sgt kurang sopan. bwk keta pun bukan main laju lagi. dah lah jln 8 takde bonggol mcm jln lain.

    ReplyDelete
  4. Salam...
    apa nombor umah african tu? Berapa rumah yang selalu mengganggu? Thx.

    Moderator

    ReplyDelete
  5. kat jalan 8 tu, ada 2 rumah african. kedua-duanya amat mengganggu terutama bila dorang buat parti sampai pagi. ada satu kali tu, polis dtg punyala ramai, pun dorang buat selamba.

    ReplyDelete
  6. Punca masaalah yang lain ialah pengutip sampah MPBBN yang tidak bertanggung jawab : selain daripada tidak langsung sampah yang sedia ada di merata tempat; malah mereka juga tidak hirau sampah-sarap yang terjatuh dari lori mereka. Kami sebagai penduduk harap persatuan dapat memaparkan keadaan ini kepada MPBBN

    ReplyDelete
  7. If you're looking to lose fat then you certainly have to try this totally brand new custom keto meal plan.

    To design this keto diet, certified nutritionists, fitness trainers, and professional chefs joined together to provide keto meal plans that are effective, decent, cost-efficient, and fun.

    Since their grand opening in early 2019, thousands of clients have already completely transformed their figure and health with the benefits a smart keto meal plan can provide.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover eight scientifically-certified ones given by the keto meal plan.

    ReplyDelete